تبلیغات
زهرای علی - قرآنفکری 313
زهرای علی
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم
جمعه 9 اسفند 1392 :: نویسنده : زهرای علی
سلام.
و جایتان باز هم خالی . هم سر سفره قرآن و هم سر سفره ساده میزبان. آش جو با کشک فراوان ( یکی از دوستان). و خانه ای خالی از هر گونه مظاهر تجمل و تفاخر. شاید مصداقی برای ساده زیستی و اقتصاد مقاومتی. و دختران شاد و سرزنده کوچک خانه که همه شادیشان از نور ایمان و اعتقاد مادر و پدری مومن و شاد بود . چادرهای رنگی و زیبایشان هزار مرتبه آنها را از دخترکان عریان 10 - 12 ساله کوچه ها و خیابانها زیباتر کرده بود. و خدایی که همه نگاهش آنجاست در همان منزل پر ایمان.

و دوست من که مثل همیشه برکات خود از سفره قرآن را به شما هدیه و من هم واسطه این هدیه.


بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

 

قرآنفکری 313:

 

آیات انتخابی:

انعام/23   انفال/67   نساء/78   نوح/11-12    مائده/35     هود/23   زخرف/71

 

آیه جلسه: سباء/15-19

لَقَدْ كاَنَ لِسَبَإٍ فىِ مَسْكَنِهِمْ ءَایَةٌ  جَنَّتَانِ عَن یَمِینٍ وَ شِمَالٍ  كلُُواْ مِن رِّزْقِ رَبِّكُمْ وَ اشْكُرُواْ لَهُ  بَلْدَةٌ طَیِّبَةٌ وَ رَبٌّ غَفُورٌ(15)

فَأَعْرَضُواْ فَأَرْسَلْنَا عَلَیهِْمْ سَیْلَ الْعَرِمِ وَ بَدَّلْنَاهُم بجَِنَّتَیهِْمْ جَنَّتَینْ‏ِ ذَوَاتىَ‏ْ أُكُلٍ خَمْطٍ وَ أَثْلٍ وَ شىَ‏ْءٍ مِّن سِدْرٍ قَلِیلٍ(16)

ذَالِكَ جَزَیْنَاهُم بِمَا كَفَرُواْ  وَ هَلْ نجَُازِى إِلَّا الْكَفُورَ(17)

وَ جَعَلْنَا بَیْنهَُمْ وَ بَینْ‏َ الْقُرَى الَّتىِ بَارَكْنَا فِیهَا قُرًى ظَاهِرَةً وَ قَدَّرْنَا فِیهَا السَّیرَْ  سِیرُواْ فِیهَا لَیَالىِ‏َ وَ أَیَّامًا ءَامِنِینَ(18)

فَقَالُواْ رَبَّنَا بَاعِدْ بَینْ‏َ أَسْفَارِنَا وَ ظَلَمُواْ أَنفُسَهُمْ فَجَعَلْنَاهُمْ أَحَادِیثَ وَ مَزَّقْنَاهُمْ كلُ‏َّ مُمَزَّقٍ  إِنَّ فىِ ذَالِكَ لاََیَاتٍ لِّكلُ‏ِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ(19)

قطعاً براى [مردم‏] سبا در محلّ سكونتشان نشانه [رحمتى‏] بود: دو باغستان از راست و چپ [به آنان گفتیم:] از روزىِ پروردگارتان بخورید و او را شكر كنید. شهرى است خوش و خدایى آمرزنده. (15)

پس روى گردانیدند، و بر آن سیل [سدّ] عَرِم را روانه كردیم، و دو باغستان آنها را به دو باغ كه میوه‏هاى تلخ و شوره‏گز و نوعى از كُنارِ تُنُك داشت تبدیل كردیم. (16)

این [عقوبت‏] را به [سزاى‏] آنكه كفران كردند به آنان جزا دادیم و آیا جز ناسپاس را به مجازات مى‏رسانیم؟ (17)

و میان آنان و میان آبادانیهایى كه در آنها بركت نهاده بودیم شهرهاى متّصل به هم قرار داده بودیم، و در میان آنها مسافت را، به اندازه، مقرر داشته بودیم. در این [راه‏] ها، شبان و روزان آسوده‏خاطر بگردید. (18)

تا گفتند: «پروردگارا، میان [منزلهاى‏] سفرهایمان فاصله انداز.» و بر خویشتن ستم كردند. پس آنها را [براى آیندگان، موضوعِ‏] حكایتها گردانیدیم، و سخت تار و مارشان كردیم قطعاً در این [ماجرا] براى هر شكیباى سپاسگزارى عبرتهاست. (19)

1-      سوره مکی است و در آن پیرامون اصول سه گانه توحید و نبوت و قیامت، به ویژه قیامت بحث شده است. در این سوره شبهات کافران به طرق مختلف مثلا از طریق مجادله، موعظه و... پاسخ داده شده است.

2-      جغرافیای آیه مربوط به آیات 10 تا 21 است که در آن به قوم سباء، کارهایی که میکردند . سرنوشت شان اشاره شده است.

3-      در این قرآنفکری نمی خواهیم خیلی وارد جزئیات معنای واژه ها بشویم می خواهیم روند آنچه که بر سر قوم سباء آمده است را بررسی کنیم که خدا به آن ها چه داده بود، آن ها چه کرده اند، و چه سرنوشتی یافتند. برای این که بتونید با ما همراه باشید یه باره دیگه ترجمه رو دقیق بخونید و سعی کنید معنا رو با توجه به کلام عربی قران در ذهن نگه دارید. ما تا بریم نکته بعدی شما یه سر بروید قسمت ترجمه و بگردید. یا علی.

4-      ببخشید، میشه بفرمایید کجا بودید شما تا حالا!؟، سه ساعت اینجا منتظر شماییم که ادامه بدهیم بحث رو، گفتیم بروید ترجمه رو بخونید دیگه نه که انقدر طولش بدیدJ

5-       ما برای بیان آیات به دو صورت این سناریو رو مطرح می کنیم و در طول قرانفکری هم دلیلی برای رد یکی و قبول دیگری پیدا نکردیم، هر دو به نظرمان درست می رسید؛

الف) سناریوی اول:  لَقَدْ كاَنَ لِسَبَإٍ فىِ مَسْكَنِهِمْ ءَایَةٌ؛ می فرماید در محل زندگی قوم سباء آیه و نشانه قرار داده شده بود. حالا این چطوری بود که محل زندگی این ها نشانه بوده!؟ می فرماید: جَنَّتَانِ عَن یَمِینٍ وَ شِمَالٍ، یعنی دو تا باغ یکی در سمت راست و یکی در سمت چپ این ها بود که همه جوره از نظر اقتصادی این ها تامین بودند، اصلا نیازی به خرید و فروش و این ها نداشتند، نگران تحریم شدن و نشدن هم نبودند، زندگی میکردن برای خودشون. می فرماید: بَلْدَةٌ طَیِّبَةٌ وَ رَبٌّ غَفُورٌ، یعنی سرزمین طیبی داشتند و رب غفوری، خدایی که مورد مغفرت قرار می دهد و بسیار مى‏آمرزد، و با یك گناه و دو گناه و ده گناه بنده خود را مؤاخذه نمى‏نماید. و همچنین می فرماید: وَ جَعَلْنَا بَیْنهَُمْ وَ بَینْ‏َ الْقُرَى الَّتىِ بَارَكْنَا فِیهَا قُرًى ظَاهِرَةً وَ قَدَّرْنَا فِیهَا السَّیرَْ  سِیرُواْ فِیهَا لَیَالىِ‏َ وَ أَیَّامًا ءَامِنِینَ؛ یعنی چی؟ یعنی ها رو که شما باید بگید، ناسلامتی حداقل دوبار ترجمه رو خوندید!! " قُرًى ظَاهِرَةً" یعنی این قریه هاشون نزدیك به هم و پشت سر هم بود، به طورى كه از این قریه آن قریه دیده مى‏شد. وانقدر امنیت به این واسطه برقرار بود که فرقی نمیکرد که شب بخواهند حرکت کنند یا روز. امنیت شب و روز مثل هم بود. میدونید دیگه که در روایات هست که در ظهور حضرت بقیت الله چنین اتفاقی یعنی امنیت در سیر کردن اتفاق می افتد، و این قوم سباء در زمان خودشان از این نعمت بهره مند بودند. در قبال این نعمت ازشون خواسته شده بوده که از این رزق بخورند و شکر گزار باشند، یعنی چی شکرگزار باشند، یعنی کفران نعمت نکنند! خب یعنی چی کار باید می کردند؟ یعنی باید توجه می کردند که همه این ها آیه است، آیه یعنی چی؟ یعنی یه نشونه ای برای پی بردن به یه چیزی، یه علامتی برای دریافت یه امری. این همه نعمت باید یه علامتی می شد برای این که توحید در این ها تقویت بشه، به یاد معاد بیفتند، این یعنی اون شگرگزاری. یعنی حواست باشه از این همه نعمت که بهره مندی، همه نشانه همان رب غفور است. آیه رو ببینی که به اون اصل توجه کنی. ولی این ها چی کار کردند؟ فَأَعْرَضُوا، یعنی روی برگرداندند، توجه نکردند و تازه خودشان تقاضای عذاب هم کردند وقتی که گفتند؛رَبَّنَا بَاعِدْ بَینْ‏َ أَسْفَارِنَا، یعنی سفرهای ما رو طولانی تر کن! فاصله بنداز بین ما. یعنی رحمت خدا را ندیدند، چیزی بر خلاف رحمت خدا خواستند، پس یعنی عذاب مطالبه کردند، پس نتیجه اش چه چیزی شد؟ سیلی بر آن ها جاری شد که آن دو باغ را به دو باغ با میوه های تلخ تبدیل کرد. وَ مَزَّقْنَاهُمْ كلُ‏َّ مُمَزَّقٍ، سخت تار و مار شدند و فَجَعَلْنَاهُمْ أَحَادِیثَ  و فقط حکایت و ضرب المثلی از ایشان باقی ماند.

ب) سناریوی دوم: این سناریو رو به سه مرحله تقسیم می کنیم، مرحله اول این ها محل زندگیشون براشون ایه بود و از نظر اقتصادی کاملا مستقل بودند و خدا براشون رب غفور بود، می بخشیدشون، و ازشون خواسته بود شکر گزار باشند، اما این ها فَأَعْرَضُوا، اعراض کردند پس وارد مرحله دوم شدند که خدا برایشان خدایی بود که جزای اعمالشان را داد به واسطه کفرشان(ذَالِكَ جَزَیْنَاهُم بِمَا كَفَرُواْ )،  پس سیلی برایشان آمد و آن دو باغ به دو تا باغ دیگه ایی با همان میوه های کذایی تبدیل شد. و البته باز هم خدا برایشان (وَ جَعَلْنَا بَیْنهَُمْ وَ بَینْ‏َ الْقُرَى الَّتىِ بَارَكْنَا فِیهَا قُرًى ظَاهِرَةً وَ قَدَّرْنَا فِیهَا السَّیرَْسِیرُواْ فِیهَا لَیَالىِ‏َ وَ أَیَّامًا ءَامِنِینَ) قریه های دیگری را قرار داده بود که با توجه به این تبدیل باغ ها به دو باغ با میوه های کذایی بتوانند از آن ها استفاده کنند ولی باز این قوم سباء به این اکتفا نکردند و وارد مرحله سوم شدند و گفتند، رَبَّنَا بَاعِدْ بَینْ‏َ أَسْفَارِنَا، دیگه علنا عذاب درخواست کردند و خدا براشون شد خدای عذاب گر، که باعث شد مَزَّقْنَاهُمْ كلُ‏َّ مُمَزَّقٍ بشوند کلا این قوم نابود شدند و جزء نقل حکایت از ان ها نماند. یعنی این قوم،  مرحله به مرحله با کفران نعمت سقوط کرد و خدای رب غفورشون شد خدای عذاب گر،

6-      هر کس بگه "الف" و "ب" رو خوب نفهمیدم، معلوم میشه ترجمه رو نرفته بوده دوباره بخونه، فکر کردید همین جوریه!؟ ما خودمون یه پا کنترل نامحسوسیم! حالا که مجبور بشه یه بار بره و ترجمه رو بخونه و بعد دوبار "الف" و "ب" رو بخونه یاد می گیره که دیگه اگر پلیس هم سر چهار راه نبود چراغ قرمز رو رد نکنه، یعنی وقتی می گم ترجمه رو بخون و برگرد عقب، نره نکته بعد. پلیس قرآنفکری در کمین شماستJJ

7-      حضرت علامه طباطبایی سناریوی اول رو در المیزان، مطرح کرده اند البته نمیدونیم با سناریوی دوم موافقند یانه؟ ان شاء الله در آخرت توفیق زیارتشان نصیبمان شد یه قرآنفکری با حضور ایشان برگزار می کنیم تا آیه روشن تر شود، ان شاء الله. چه شود! قرانفکری با حضور ایشون، من که آرزومه!

8-      این داستان شبیه کار بنی اسرائیل بودکه در سوره بقره به آن اشاره شده است اون ها دقیقا مرحله به مرحله وارد جریان کفران نعمت شدند. جریان رو اینجا یه بار با هم مرور کنیم، شما هم با آیات سوره سبا مقایسه کنید، می فرماید: وَ أَنزَلْنَا عَلَیْكُمُ الْمَنَّ وَ السَّلْوَى‏ كلُُواْ مِن طَیِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ  وَ مَا ظَلَمُونَا وَ لَاكِن كاَنُواْ أَنفُسَهُمْ یَظْلِمُون(57) ما بهشون الْمَنَّ وَ السَّلْوَی دادیم ولی اون ها به خودشون ظلم کردند، تا این که در آیه 61 سوره بقره گفتند، وَ إِذْ قُلْتُمْ یَمُوسىَ‏ لَن نَّصْبرَِ عَلىَ‏ طَعَامٍ وَاحِد؛ یعنی ای موسی ما به یه نوع غذا صبر نمی کنیم ها!!! و خودشان الْمَنَّ وَ السَّلْوَی را با عدس و پیاز و .... معاوضه کردند!!!!! و نتیجه کارشون چی شد؟ وَ ضُرِبَتْ عَلَیْهِمُ الذِّلَّةُ وَ الْمَسْكَنَةُ وَ بَاءُو بِغَضَبٍ مِّنَ اللَّهِ  یعنی این که ،[داغ‏] خوارى و نادارى بر [پیشانى‏] آنان زده شد، و به خشم خدا گرفتار آمدند اما نکته کلیدی این سقوط چی بوده؟ آیه می فرماید: ذَالِكَ بِأَنَّهُمْ كاَنُواْ یَكْفُرُونَ بَِایَاتِ اللَّهِ، چون که آنان به نشانه‏هاى خدا كفر ورزیده بودند. کفران آیات الله. خب اگر حالا به ابتدای ایاتی که از سوره سباء است برگردیم همون بحث کفران به آیات رو بهش میرسید. آیاتی که ما رو باید متوجه خدا و قیامت بکنه بعد متاسفانه نه تنها قوم بنی اسرائیل، نه تنها قوم سباء بلکه دقیقا خود ما در این آیات می مونیم، یعنی آیه میشه برامون اصل! در حالی که "ایه" اسمش روشه، فقط یه نشونه است، یه علامته برای رسیدن به اون اصل. پس حواسمون باشه که ما بنی اسرائیلی و سبائی نشویم.

9-      نکته مهم این که اگر در سیستم شکرگذاری خدا وارد بشویم یعنی نعمت رو ببینیم و شکر گذار باشیم همین جا بهشت اتفاق می افته، همین جا میشه دنیامون آباد باشه، مثل بهشت اقتصادی و امن سبائی ها و مثل طعام های بهشتی بنی اسرائیلی ها، و اگر حواسمون نباشه وارد سیستم غضب خدا می شویم مثل باغ هایی با میوه های کذایی سبائی ها و مثل به فلاکت افتادن بنی اسرائیلی ها. عاقل که باشیم حتما اولی رو انتخاب می کنیم. ان شاء الله.

10-  یه نکته هم از ایه بگم ، بَلْدَةٌ طَیِّبَةٌ وَ رَبٌّ غَفُورٌ ، اصلا خوندن این بخش کوچک از آیه  هم قشنگه و خیلی لذت بخش. مثل وقتی مادرها برای بچه هایشان قصه می گویند که یکی بود، یکّی نبود! حالت این قسمت ایه هم همین جوریه، که یه بلد طیبی بود و یه خدای غفور، که هی براشون می بخشید. هی از گناهاشون چشم پوشی می کرد... فدای خدای مهربونمون برم که همه جوره هوامون رو داره. خدایا شکرت.

11-  ان شاء الله ما حواسمون به "ایه های خدا" باشه، یعنی "ایه" رو با "خداش" ببینیم، نه "ایه خالی" رو.... می خواستم بگم صلوات، گفتم اینو نگم حیف میشه! پس بزارید بهتر بگم، اصلا "ایه" رو بی خیال شید، فقط "خداش" رو ببینید. "فقط خدا رو ببینید." حالا ان شاء الله خدا رو ببینیم صلوات.

12-  التماس دعا.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 16 شهریور 1396 06:42 ق.ظ
I'll immediately grasp your rss feed as I can't find your email subscription hyperlink or e-newsletter service.
Do you've any? Kindly permit me recognise in order that
I could subscribe. Thanks.
دوشنبه 12 اسفند 1392 02:27 ب.ظ
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام
بی نهایت لذت بردم از اینکه اینجا اومدم
خداوند پناهتان باد
زهرای علی سلام. الحمدلله.
شنبه 10 اسفند 1392 09:58 ب.ظ
یه کاری کنم اون آرزوی همون باغ خراب سبائی ها رو داشته باشی!!! همون عدس و پیاز بنی اسرائیلی ها رو !!!
شنبه 10 اسفند 1392 09:57 ب.ظ
سلام مری. بگم خدا چی کارت کنه؟ آخه این حرف ها چی بود رفتی تو وبلاگ خانم دکتر نوشتی!! یعنی من بهت برسم دیگه ...........
زهرای علی سلام. شعار ملت ما....
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ

سلام. با هدف شرکت موثر و مثبت در فضای مجازی در راستای فرهنگ مهدوی اینجا رو به پا کردم. اما کم کم از همه چیز نوشتم. با ربط و بی ربط. اینجا واسطه ای شد برای پیدا کردن دوستانی از جنس آنها که درقرآن آمده از همنشینی با آنها حسرتی در روز قیامت نخواهم داشت. برای همه دعا میکنم. و از همه التماس دعا دارم. صلوات برای ظهور یادتون نره.
مدیر وبلاگ : زهرای علی
نویسندگان
صفحات جانبی
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :