تبلیغات
زهرای علی - قرآنفكری 318
زهرای علی
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم
دوشنبه 5 خرداد 1393 :: نویسنده : زهرای علی

سلام.   مبعث رسول مهربانی حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله مبارك

این همون قرآنفكری در طبیعت زیبای آهار هست. واقعا یه همچین آیاتی رو باید در همچون فضاهایی مطالعه كرد. بخوانید و لذت ببرید و در نهایت صلواتی برای مسبح شدن خودمان و تفقیه تسبیح عالم و سلامتی دوستم كه اینهمه برای فیض ما زحمت می كشند، بفرستید.


بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

 

 قرانفکری 318:  اسراء/ 42-44

قُل لَّوْ كاَنَ مَعَهُ ءَالهَِةٌ كَمَا یَقُولُونَ إِذًا لاَّبْتَغَوْاْ إِلىَ‏ ذِى الْعَرْشِ سَبِیلًا(42)

سُبْحَانَهُ وَ تَعَلىَ‏ عَمَّا یَقُولُونَ عُلُوًّا كَبِیرًا(43)

تُسَبِّحُ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَ الْأَرْضُ وَ مَن فِیهِنَّ  وَ إِن مِّن شىَ‏ْءٍ إِلَّا یُسَبِّحُ بحَِمْدِهِ وَ لَكن لَّا تَفْقَهُونَ تَسْبِیحَهُمْ  إِنَّهُ كاَنَ حَلِیمًا غَفُورًا(44)

 

بگو اگر با او آلهه‏اى مى‏بود آن طور كه ایشان مى‏گویند، در مقام غلبه یافتن بر خداى صاحب عرش برمى‏آمدند و راهى براى رسیدن به این هدف مى‏جستند (42).

منزه و متعالى است خدا از آنچه آنان مى‏گویند و بسیار بزرگتر از آن است (43).

همه آسمانهاى هفتگانه و زمین و موجوداتى كه بین آنهاست همه او را منزه مى‏دارند، و اصولا هیچ موجودى نیست مگر آنكه با حمدش خداوند را منزه مى‏دارد ولى شما تسبیح آنها را نمى‏فهمید كه او همواره بردبار و آمرزنده است (44).

 

1-      سوره اسراء سوره ای مکی است پیرامون توحید و تنزیه خدای تعالی از هر شرکی که تصور شود و در این سوره مساله تسبیح خدا بر مساله حمد و ثنای او غلبه داده شده است.

2-      جغرافیای آیات مربوط به ایات 41 تا 55 است که بیان کننده مساله توحید و سرزنش مشرکین است که چگونه خدایانی برای خود درست کرده اند، چگونه ملائک را زنانی پنداشته اند و چگونه با آمدن قرآن و ادله توحید باز هم متنبه نشده اند و آیات قرانی را نمی فهمند و فرستاده خدا و مساله بعثت را مسخره می کنند.

3-      قُل لَّوْ كاَنَ مَعَهُ ءَالهَِةٌ كَمَا یَقُولُونَ إِذًا لاَّبْتَغَوْاْ إِلىَ‏ ذِى الْعَرْشِ سَبِیلًا: خطاب آیه به حضرت رسول (ص) است، یعنی خداوند خطاب را از مشرکان برداشته و از رسول خود خواسته است که برود و با مشرکان سخن بگوید، این که فرموده است برو به آن ها بگو اگر الهه دیگری همراه خدا بود همانطور که ان ها می گویند.... به قول مشرکان اشاره کرده است که کلامشان این بوده که الهه های دیگری با خدا وجود دارد، چون آن ها معتقد به خدایان متعددی بودند که در ربوبیت با خدا شریکند مثلا رب زمین، رب جنگ و ...

4-       إِذًا لاَّبْتَغَوْاْ إِلىَ‏ ذِى الْعَرْشِ سَبِیلًا، یعنی اگر اینجوری بود که تا حالا این الهه ها در جستجوی راهی به سمت ان صاحب عرش بر می امدند!! عرش، اشاره به سلطنت و در واقع در دست داشتن زمام امور است این که فرموده است در جستجوی صاحب عرش برمی امدند یعنی اگر قول شما درست بود که الهه های دیگری هم وجود داشت، تا حالا این ها اومده بودند و بر سلطنت خدا غلبه پیدا می کردند!!

5-      سُبْحَانَهُ وَ تَعَالىَ‏ عَمَّا یَقُولُونَ عُلُوًّا كَبِیرًا، بلافاصله ایه بعد بحث تسبیح و تنزیه خدا را مطرح می کند، این که بلافاصله بعد از رد کلام مشرکان که ریشه در تصورات خام ان ها داشته است می فرماید سبحان الله، یعنی اون ها بسیار چیز زشتی را به خدا نسبت دادند، سبحان الله، یعنی خیلی غلط کردند که گفتند با خدا الهه های دیگری هم هست، و در ادامه این منزه دانستن خدا فرمود، وَ تَعَالىَ‏ عَمَّا یَقُولُونَ عُلُوًّا كَبِیرًا، می توانست بفرماید وَ تَعَالی‏ عَمَّا یَقُولُونَ یعنی خداوند بلند مرتبه است از آن چه آن ها می گویند، ولی فرمود وَ تَعَلىَ‏ عَمَّا یَقُولُونَ عُلُوًّا كَبِیرًا، یعنی از ریشه فعل تعالی مفعول مطلق تاکیدی علوا را بکار گرفت و تازه صفت کبیرا را هم به آن اضافه کرد یعنی این که خداوند متعالی است و بلند مرتبه، بلندمرتبه گی بصورت علوا کبیرا. یعنی به فرمایش حضرت علامه طباطبایی یعنی تعالی تعالیا. یعنی به به، این چنین خدایی هستیم ما، قطعا وقتی ما خدایی با این توصیف هستیم، عمرا الهه دیگری بتواند به عرش ما دسترسی داشته باشد. حاشا و کلا. هرگز و هرگز!! یعنی بروید خودتون رو جمع کنید با این نحوه تفکراتتون، خدا خیلی بزرگتر از این تفسیرهای بچه گانه شماست!! (اینجور مواقع است که میگن حرف نزنی نمیگن لالی، مشرکان خب حرف نزنید!، البته میدونید که اینجا خیلی هم به حرف و این ها نیست، ریشه تفکرات کسی اینگونه که باشد همه عملش هم همان شکلی میشود).

6-      تُسَبِّحُ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَ الْأَرْضُ وَ مَن فِیهِنَّ  ..... سپس با این ایه منطقی را مطرح می کند که ریشه تفکر مشرکان را هدف می گیرد، می فرماید تسبیح همه هفت اسمان و زمین و هر آن چه که در آن است برای خداست، وقتی می فرماید هر ان چه در آن است یعنی توجه به همه جزئیاتی که در زمین و اسمان هم بوده است داشته، اشاره دارد به این که همه چیز این عالم در حال تسبیح است، فراگیری این تسبیح را مد نظر قرار داده است. تسبیح یعنی چه؟ یعنی طی مسیر بدون عیب و نقص. پس همه اجزای عالم آنچه خدا ازشون خواسته است را بدون عیب و نقص طی می کنند.

7-      بسیار بسیار مهم، با دقت بخونید، حضرت علامه طباطبایی می فرمایند: این تسبیح موجودات یک تسبیح حقیقی بر پایه علمی است که در همه موجودات هست یعنی هیچ موجودى نیست مگر آنكه وجود خود را درك مى‏كند (البته مرحله‏اى از درك) و مى‏خواهد با وجود خود احتیاج و نقص وجودى خود را كه سراپایش را احاطه كرده اظهار نماید، احتیاج و نقصى كه غناى پروردگار و كمال او آن را احاطه نموده است، پس هیچ موجودى نیست مگر آنكه درك مى‏كند كه ربى غیر از خداى تعالى ندارد، پس او پروردگار خود را تسبیح نموده و از داشتن شریك و یا هر عیبى منزه مى‏دارد. در واقع تسبیح تمامى موجودات تسبیح حقیقى و قالى است چیزى كه هست قالى بودن لازم نیست حتما با الفاظ شنیدنى و قراردادى بوده باشد.

8-      بسیار بسیار مهم، با دقت بخونید: در واقع تمامی موجودات حتی اعضای وجودی انسان در حال تسبیح خداست، و یک شعور مبتنی بر علم به نیاز به خدای تعالی در همه موجودات و حتی وجود انسان هم جاری است و همه در حال تسبیح خدا هستند، و این سنخ شعور متفاوت با آن شعور مغزی است که ما از آن صحبت می کنیم یعنی حتی وجود یک ادم دیوانه هم که شعور مغزی ندارد در حال تسبیح خداست و تسبیح در درونش جاری است.

9-      وَ إِن مِّن شىَ‏ْءٍ إِلَّا یُسَبِّحُ بحَِمْدِهِ، و هیچ چیز نیست مگر این که خدا را با حمد تسبیح می کند، تسبیح با حمد به چه معناست؟ حمد یعنی دیدن زیبایی ها، وقتی کسی خدا را با حمد تسبیح می کند یعنی اون زیبایی را که می بیند و تصدیق می کند و می گوید الحمدلله، این خودش یعنی داره میگه پس هیچ عیب و نقصی ندارد این زیبایی، پس در واقع داره میگه سبحان الله. یعنی گویی حمد و تسبیح دارن با هم یکی میشن. مثلا وقتی می گوید خدا حی است(حمد خدا) دیگه لازم نیست بگه خدا موت ندارد (تسبیح خدا)، این یعنی تسبیح در دل اون حمد نهفته است،..... به بیانى دیگر اگر اشیاء و موجودات از جهت كشفشان، غنا و كمال خدایى و نقص و احتیاج خود مورد لحاظ قرار گیرند، وجودشان تسبیح خواهد بود، و اگر از این جهت لحاظ شوند كه نشان دهنده نعمت وجود و سایر جهات كمالند از این نظر وجودشان حمد خدا است.

 

10-  لَكن لَّا تَفْقَهُونَ تَسْبِیحَهُمْ ... یعنی این تسبیح با حمد در همه اجزای عالم جاری است ولی شما فقه نمی کنید، چون جنس حواس انسان با سایر موجودات متفاوت است نمی تواند درک کند که این تسبیح به چه صورتی رخ می دهد، اما کلیت تسبیح در همه اجزای عالم جاری است، منتهی مشخص نیست که چگونه این کار را انجام میدهند ما نسبت بهش اهل فقه نیستیم، یعنی نمی توانیم متوجه جزئیات و چگونگی انجام ان بشویم.

11-  إِنَّهُ كانَ حَلِیماً غَفُوراً" یعنى خداوند حلم و حوصله‏اش بسیار است، و در عقوبت اینان عجله نمى‏كند بلكه مهلتشان مى‏دهد تا هر كه را  توبه نموده و به سویش باز گردد، مورد مغفرت قرار بدهد. دو معنا می توان برای قسمت اخر آیه داشت، یکی این که این دو وصف یعنى" حلم" و" غفران" دلالت بر منزه بودن خداى تعالى از هر نقص مى‏كند، زیرا لازمه" حلم" این است كه از فوت هدفى نهراسد، و لازمه آمرزش این است كه از آمرزیدن و صرفنظر كردن و در عوض افاضه رحمت نمودن ضررى نبیند، پس ملك و ربوبیت او، نقص و زوال پذیر نیست و دیگری این که معنا می تواند این باشد که انسان چون در فهم این تسبیح (كه تمامى موجودات دائما مشغول آنند و حتى خودش هم به جمیع اركان وجودش دائما مشغول آن است) قصور مى‏ورزد، خطاكار است، و در این خطا سزاوار مؤاخذه است، اما خداى سبحان چون حلیم و غفور است، در مؤاخذه وى شتاب نمى‏كند، و نسبت به هر كه بخواهد صرفنظر مى‏نماید.

12-  تسبیح در ذره ذره های این عالم حتی در وجود خودمان جاری است و ما آن را درک نمی کنیم! آیا زمان آن نرسیده است ما هم با ذره ذره های این عالم در تسبیح گویی خدا همراه شویم؟ سبحان ربی الاعلی و بحمده.

13-  التماس دعا.

 

 

 

 

 





نوع مطلب : قرآن، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 10 تیر 1396 12:58 ب.ظ
I am really loving the theme/design of your web site.
Do you ever run into any web browser compatibility issues?

A number of my blog readers have complained about my site not operating correctly in Explorer but looks great in Safari.
Do you have any solutions to help fix this issue?
یکشنبه 4 تیر 1396 07:19 ب.ظ
Hiya very nice site!! Man .. Beautiful .. Superb ..
I'll bookmark your web site and take the feeds additionally?
I'm satisfied to find numerous helpful information here within the submit,
we want work out more techniques in this regard, thank you for sharing.
. . . . .
چهارشنبه 3 خرداد 1396 03:40 ب.ظ
I'm curious to find out what blog system you are utilizing?
I'm having some minor security problems with my
latest website and I would like to find something more secure.

Do you have any suggestions?
جمعه 25 فروردین 1396 01:26 ب.ظ
Keep on writing, great job!
دوشنبه 5 خرداد 1393 11:15 ق.ظ
سلام. آخ جون همهیشه همه جا قرآنفکری.
ممنون از شما که فضای وبلاگتون رو به قران مزین می کنید.
اصلا سلامتی خودتو صلوات.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
زهرای علی علیكم السلام. اللهم صل علی محمد و آل محمد
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ

سلام. با هدف شرکت موثر و مثبت در فضای مجازی در راستای فرهنگ مهدوی اینجا رو به پا کردم. اما کم کم از همه چیز نوشتم. با ربط و بی ربط. اینجا واسطه ای شد برای پیدا کردن دوستانی از جنس آنها که درقرآن آمده از همنشینی با آنها حسرتی در روز قیامت نخواهم داشت. برای همه دعا میکنم. و از همه التماس دعا دارم. صلوات برای ظهور یادتون نره.
مدیر وبلاگ : زهرای علی
نویسندگان
صفحات جانبی
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :